پزشکان گیل

ماهنامه جامعه پزشکی گیلان

به‌یاد دکتر نورالله تحویلداری

بدست • 9 دسامبر 2013 • دسته: اخبار تازه٬ تیتر اول٬ یادبود

Dr Tahvildari 1پزشک باوقار بازارچه‌ی سبزه‌میدان هم درگذشت

پزشک محترم و باوقار بازارچه‌ی سبزه‌میدان رشت، دکتر نورالله تحویلداری، شنبه ۱۶ آذر تنها دو هفته پس از درگذشت دکتر سیدحسن تائب، دیگر پزشک پیش‌کسوت و خوش‌نام شهر و دوست نزدیک و همکار او در بیمارستان پورسینا، درگذشت.
دکتر تحویلداری در سال ۱۳۰۳ در شهرستان رشت در خانواده‌ای اصیل و سرشناس به‌دنیا آمد، تحصیلات ابتدایی و متوسطه را در همین شهر به ‌پایان رساند و در سال ۱۳۲۴ در کنکور دانشکده‌ی پزشکی دانشگاه تهران پذیرفته شد. مدت شش سال در این دانشگاه به تحصیل پرداخت و سپس در بخش جراحی زنده‌یاد دکتر یوسف میر به‌عنوان آسیستان جراحی مشغول به‌ کار شد، اما پس از یک سال تغییر تصمیم داد و به‌عنوان رییس درمانگاه به شهرستان روانسر کرمانشاه رفت.
در سال ۱۳۳۳ به رشت بازگشت و یک سال به‌عنوان رییس درمانگاه خدمت کرد و سپس به‌عنوان رییس بهداری لنگرود مدتی در این شهر مشغول به ‌کار بود تا پس از چندی مجدداً به رشت منتقل شد و به‌عنوان رییس درمانگاه شهرداری رشت به خدمت پرداخت.۱IMG_0120
در خرداد ۱۳۳۸ به‌ معاونت بهداری استان یکم منصوب شد و پس از چندی در تاریخ ۱۳۳۹/۲/۲۰ معاونت بیمارستان پورسینا را برعهده گرفت. در تاریخ ۱۳۴۱/۱۱/۱ با حفظ سمت به ریاست درمانگاه کودکان برگزیده شد و سپس در خرداد ۱۳۴۸ همچنان با حفظ سمت معاونت بیمارستان پورسینا، به‌عنوان رییس بخش واگیر (عفونی) که خود موسس آن بود، منصوب شد. تا مرداد سال ۱۳۵۳ در این سمت انجام خدمت کرد و سپس طبق درخواست شخصی بازنشسته شد و طبابت را در مطب شخصی خود در بازارچه‌ی سبزه‌میدان رشت ادامه داد. همکاری چندین ساله با اتحادیه‌ی توتونکاران و ویزیت بیماران توتونکار در ساعات غیراداری در مناطق روستایی استان، از خدمات ارزشمند دوران طبابت اوست.
دکتر تحویلداری از آغاز تاسیس آموزشگاه‌های پرستاری و بهیاری در شهرستان رشت، تدریس بیماری‌های واگیر و بیماری‌های روانی در این آموزشگاه‌ها را برعهده داشت و همچنین در سه دوره‌ی نخست نظام پزشکی رشت (۱۳۵۸-۱۳۴۹) به‌عنوان دادستان نظام پزشکی استان گیلان به انجام وظیفه مشغول بود.۲

۱٫ در حدود سال ۱۳۳۴ شمسی شهر رشت فاقد هرگونه درمانگاه، اورژانس شبانه یا مطب شبانه‌روزی بود. فقط بیمارستان پورسینا یک کشیک شبانه داشت که به‌هیچ‌وجه برای استان گیلان آن روز هم کافی نبود. بالاخره با پیشنهاد شهردار و رییس کل بهداری وقت قرار شد از دو نفر از پزشکان تقاضا کنند این زحمت را بپذیرند. شهرداری تعهد کرد که در ابتدای خیابان علم‌الهدی (شاه سابق) یک فقره موقوفه‌ی شهرداری را جنب کتابخانه‌ی ملی در اختیار بهداری گذارد و بهداری هم طبیب فراهم کند. هیچ‌کس حاضر نمی‌شد. جان کلام، دو نفر دکتر جوان و «قدیمی رشتی» را گرفتند و طوق خدمت بر گردن آن‌ها نهادند. آقایان دکتر نورالله تحویلداری و دکتر سیدحسن تائب را با قسم و آیه که «جبران می‌کنیم» راضی کردند که یک شب در میان از اول غروب تا صبح در درمانگاه شهرداری به خدمت خلق‌الناس مشغول شوند. جالب این‌که حقوق ماهانه‌ی آن‌ها عبارت بود از یک‌صد تومان، یعنی ما که با چرتکه حساب می‌کردیم می‌شد: هر شب سه تومان و سه قران و سیصد دینار. (خلاصه شده از: ۵۰ سال پیش، درمانگاه شهرداری رشت؛ دکتر فضل‌الله آصف؛ ش ۷۷ پزشکان گیل)
۲٫ اغلب اطلاعات این یادداشت برگرفته از زندگی‌نامه‌ی دست‌نویسی است که دکتر تحویلداری به درخواست دکتر تائب نوشته بود و اکنون برای انتشار مجموعه‌ی «پزشکان گیلان» در اختیار ویراستار قرار دارد.

برچسب‌ها: ٬

یک دیدگاه »

  1. خدا روحش را با ۱۲امام محشور کنه .

دیدگاه خود را بیان کنید.