پزشکان گیل

ماهنامه جامعه پزشکی گیلان

مروری بر تشخیص و درمان بیماری‌های پستان (۳)/ تازه‌های بیماری فیبروکیستیک پستان/ دکتر زهرا نیک‌پوری

بدست • 27 مارس 2012 • دسته: جراحی٬ جراحی عمومی٬ خون و سرطان‌شناسی (انكولوژی)٬ کلینیک

بیماری فیبروکیستیک پستان اگرچه تغییرات فیبروکیستیک یا «ماستیت سیستیک» نامیده می‌شود ولی بیشتر یک اصطلاح تشخیصی است که نیاز به بررسی بیشتر و رفع علایم بیماری دارد.
تغییرات فیبروکیستیک می‌تواند یک پستان یا هر دو را گرفتار کند و به‌دلیل ایجاد ناراحتی و درد هنگام لمس پستان توسط بیمار باعث مراجعه‌ی او به پزشک می‌شود. علت این تغییرات ناشناخته است ولی ارتباط آن با الگوی هورمونی خانم‌ها ثابت شده است.
در واقع بیماری فیبروکیستیک پستان به طیفی از تغییرات هیستوپاتولوژیک اشاره دارد که علامت آن معمولاً تورم و درد در یک قسمت خاص یا در تمامی نسج پستان است و معمولاً در حوالی تخمک‌گذاری یا بلافاصله پیش از قاعدگی مشخص‌تر می‌شود. در این دوران تغییرات هورمونی اغلب باعث می‌شود که سلول‌های پستانی مایع جمع کنند و به‌طرف تشکیل ندول یا کیست بروند (ساک‌‌های پر از مایع) و شبیه تورم یا برآمدگی منتشر یا موضعی لمس شوند.
در معاینه‌ی پستان ممکن است حساسیت در لمس پستان و افزایش ندولاریته و تورم پستان و در بعضی موارد توده‌های حساس پستانی یافت شود.

ارتباط با سرطان پستان
معمولاً اولین پرسشی که در ذهن هر خانم مبتلا ایجاد می‌شود و از پزشکش جواب صریح می‌خواهد، این است که آیا این بیماری با سرطان پستان ارتباط دارد یا خیر.
بیماری فیبروکیستیک برخلاف اسمش یک بیماری خطرناک و مرتبط با سرطان پستان نیست ولی مطالعات جدید نشان داده است خانم‌هایی که این بیماری یا سایر بیماری‌های خوش‌خیم پستان را دارند اگر در بیوپسی پستان آن‌ها سلول‌های غیرطبیعی مشاهده ‌شود احتمال بیشتری برای ابتلا به سرطان دارند.

تشخیص
اقدامات تشخیصی در این موارد انجام سونوگرافی و در صورت لزوم ماموگرافی است که خصوصاً در این حالت ماموگرافی می‌تواند بسیار دردناک باشد و گاه متراکم (Dense) بودن پستان خواندن ماموگرافی را مشکل کند.

درمان معمول بیماری
اگر سونوگرافی کیست ساده را نشان دهد، می‌توان با راهنمایی سونوگرافی کیست را تخلیه کرد و اگر کیست با آسپیراسیون از بین نرفت، می‌توان بیوپسی انجام داد که این بیوپسی می‌تواند با راهنمایی سونوگرافی توسط دستگاه جدید واکیوم بیوپسی به‌خوبی برای برداشتن سلول‌های لازم جهت پاتولوژی انجام شود و در صورت لزوم تمامی توده با بیوپسی اکسیژنال برداشته شود.

پروژسترون موضعی
مطالعات زیادی نشان داده است که بیماری فیبروکیستیک علامت افزایش سطح استروژن نسبت به پروژسترون است. به‌همین دلیل برای کنترل علایم از آنالوگ‌های تستوسترون برای درمان استفاده می‌شود تا بتوان با استروژن افزایش یافته مقابله کرد ولی این داروها عوارضی همانند موسکولاریزاسیون، آکنه، سبوره، هیرسوتیسم و حتی خشکی واژن، کلفتی صدا و کوچک شدن پستان‌ها را به‌دنبال دارد.
شاید خانم‌هایی را دیده باشید که با نگرانی و اضطراب و اسکارهای متعدد در هر دو پستان به‌خاطر بیوپسی‌های متعدد پستان مراجعه کرده‌اند که در جواب آن‌ها Dense fibrocystic breast disease گزارش شده است. جالب است بدانیم امروزه استفاده از پروژسترون موضعی طبیعی (Natural) با نتایج خوبی در درمان بیماری فیبروکیستیک همراه بوده است. کرم موضعی پروژسترون یکی از جالب‌ترین محصولاتی است که من در دوره‌ی پزشکی خود دیده‌ام. مهم‌ترین کار این کرم خنثی کردن اثر استروژن افزایش یافته است. این کرم حتی در بیماران یائسه هم قابل استفاده است و علاوه بر این‌که در عرض ۶ ماه درد و تورم پستان‌ها را به‌طور محسوس کاهش می‌دهد، می‌تواند ترس و نگرانی ناشی از سرطان پستان را هم در بیمار از بین ببرد. کرم پروژسترون موضعی نه‌تنها فاقد عوارض جانبی جدی است، بلکه کاهش میل جنسی و کمبود انرژی و خستگی ناشی از دوران یائسگی را نیز بهبود می‌بخشد.
کرم‌های پروژسترون با نام‌های Progestelle یا Progensa در بازار اروپا و آمریکا وجود دارد و از مزیت‌های اصلی آن این است که مانند مولکول طبیعی پروژسترون عوارض جانبی ندارد و روش مصرف آسانی دارد.

نحوه‌ی استفاده از کرم پروژسترون
کرم‌های پروژسترون را می‌توان به‌سادگی روی سطح پوست مالید. این کرم‌ها سریع جذب می‌شوند و اثری از خود باقی نمی‌گذارند. در هر فرد دوز مورد نیاز موثر ممکن است فرق کند و معمولاً از یک‌دوم تا یک‌چهارم قاشق چای‌خوری در روز متغیر است.
نکته‌ی مهم در مصرف کرم این است که مصرف آن باید ۷-۳ روز در هر ماه قطع شود تا بدن نسبت به آن تحمل (تولرانس) پیدا نکند. معمولاً پس از ۳-۲ ماه مصرف بهبودی واضحی در علایم به‌وجود می‌آید که سپس می‌توان دوز دارو را تعدیل کرد. هر چه سطحی که کرم مالیده می‌شود بیشتر باشد جذب کرم بیشتر خواهد بود. این کرم در اروپا با قیمت ۳۴ پوند قابل دسترس است که برای مصرف چند ماه کافی است.
به‌دلیل فواید بسیار زیاد این کرم در درمان علایم قاعدگی (PMS)، گُرگرفتگی (Flushing) دوران یائسگی، کاهش میل جنسی و حتی پیشگیری از سرطان پستان و نیز نداشتن عارضه‌ی جدی و آزاردهنده، با شرکت‌های دارویی برای واردات این کرم به ایران صحبت کردم که به‌محض موفقیت به اطلاع همکاران خواهد رسید و نحوه‌ی دقیق مصرف و دوز دقیق مصرفی آن برای خانم‌های یائسه و دوران باروری توضیح داده خواهد شد.

سایر درمان‌ها
ویتامین E با دوز ۶۰۰-۷۰۰ mg روزانه، ویتامین B6 با دوز ۵۰ mg روزانه، قرص منیزیم (که وارد بازار ایران شده است) با دوز ۳۰۰ mg روزانه و همچنین روغن «گل فنجانی» از دیگر داروهای مصرفی برای کنترل بیماری فیبروکیستیک هستند.
حذف کافئین، کاهش استروژن دریافتی توسط غذا و حتی کاهش شکر از دیگر اقدامات کمکی در کنترل بیماری فیبروکیستیک است.
همچنین به بیماران توصیه می‌شود از کرست سینه‌ی مناسب و راحت استفاده کنند.

دکتر زهرا نیک‌پوری
متخصص زنان، زایمان و نازایی
نشانی: رشت، چهارراه گلسار، خیابان نواب، ساختمان فروردین، تلفن: ۷۲۲۳۶۵۴

برچسب‌ها: ٬ ٬ ٬

۲۲ دیدگاه »

  1. سلام و خسته نباشید خانم دکتر عزیز
    گزارش سونوی من:
    برست چپ:
    تغییرات فیبروکیستیک در برست چپ رویت شد.
    تصویر یک کانون کیستیک حاوی سپتوم و نواحی اکوژن داخل آن در حدود ساعت ۹ به ابعاد تقریبی ۹در ۸ mm رویت شد،با توجه به نمای کیست فوق انجام FNA توصیه میگردد. مجاری شیری در پشت Nipple رویت شد.
    ناحیه آگریلاری طرف چپ طبیعی رویت شد.
    برست راست:
    تغییرات فیبروکیستیک در برست راست رویت شد.
    تصویر چند کانون کیستیک با حداکثردیامتر ۳mm مشهود بود.
    ضایعه solid و بهم خوردگی نسجی در آن رویت نگردید.
    ناحیه آگریلاری طرف راست طیبعی رویت شد.
    ضمنا حدود ۴ ماه است که پریود نشده ام و ۴۳ سال دارم .در صورت امکان نظر بفرمایید با تشکر از بذل توجه شما. چشم به راهم

  2. با سلام.من ۲۵ سال سن دارم واز اوایل سال ۸۷ متوجه توده هایی در سینه ام شدم بعد از معاینه و سونوگرافی وFNAو بیوپسی تعداد خیلی زیادی کیست و فیبرو آدنوم در اندازه ها مختلف تشخیص داده شد که حدود ۷-۸ تاش رو از سینه راستم خارج کردن و هر ۶ماه برای سونو و معاینه به دکترم در کلینیک دانشگاه تهران مراجعه میکردم.در حال حاضر در هفته ۲۰بارداری هستم و سینه هام به شدت زیاد رشد کرده و متورم و قرمز شده و درد فراوانی دارد طوری که حتی در برخورد با لباسم هم دردناک میشه.دکتر هم متعجب هست.آیا نگران کننده است؟یاراه حلی برای کم شدن درد هست؟چون باید از شهرستان همدان به تهران برم با شرایط موجود برام سخته.لطفا راهنمائیم کنید آیا درد و تورم و قرمزی بیش از حد سینه هام به توده ها ربط داره؟ هر کاری میکنم سینه هام اصلا نوکشون برجسته نمیشه.آیا ممکنه به خاطر توده هادر شیر دهی فرزندم مشکلی پیش بیاد؟مشکل دیگه هم اینکه درتا جای عملی که بالا و پائین هاله قهوه ای سینه بود الان باز شده و به نوعی کش اومده و بسیار دردناکه. با تشکر فراوان

  3. پاسخ دکتر نیک‌پوری:
    دوست عزیز با سلام به شما، در پاسخ به چندین سوال شما باید توضیح دهم که در مورد نوک سینه‌هایتان باید قبل از بارداری اقدامات جدی انجام می دادید تا بعد از زایمان با مشکل شیردهی مواجه نشوید.سینه هایتان در دوران بارداری بطور طبیعی متورم می شوند که در این مورد باید با پزشک متخصص خود درباره کاهش درد و تورم سینه هایتان مشاوره کنید اگر تحت نظر پزشک متخصص در این زمینه هستید جای نگرانی نیست.

  4. سلام من دختر مجرد ۲۱ ساله یک سال است تشخیص فیبرو کیستیک پستان برایم داده اند و روز به روز بزرگتر و درناک تر می شود و این توده که شبیه بافت غدد شیری پستان است در پستان چپ قسمت فوقانی و وسط قرار دارد و دردشکل ناحیه پشت و بزوهایم را گرفتار کرده چه اقدامی انجام دهم؟ لطفا به ایمیلم ارسال نمایید
    با تشکر

  5. پاسخ دکتر نیک‌پوری: با سلام به شما دوست عزیز
    شما باید داروهایی قوی‌تر از قبل مصرف کنید. در مورد نحوه درمان قبلی خود برای ما هیچگونه توضیحی ندادید. اگر به ما نزدیک هستید بهتر است حتماً یک بار تحت معاینه توسط خودمان قرار بگیرید.

  6. ba salam
    dar balaye sine raste madare man yek tude “seft” be andaze 2cm dide shode ,kami ham dard darad.
    hanuz biopsi anjam nashode. ama pezeshk gofte ehtemale ziad saratan ast.
    aya ghabl az biopsi faghat ba soso va mamografhie mishe saratn ra tashkhis dad ??
    kheili mamnun misham be man pasokh bedahid.
    dar alman pezeshk ha kheili mohtat hastan va hamishe aval bad tarin ehtemalat ro migan.

  7. سلام. با معاینه‌ی بالینی (خصوصیات ظاهری توده از قبیل سفتی، اندازه، سرعت رشد، دردناک یا حساس بودن و…) و سونوگرافی یا ماموگرافی می‌توان احتمال قوی داد که سرطان است یا نه؛ اما تشخیص قطعی با بیوپسی است.

  8. سلام خسته نباشید. خانمی هستم ۲۶ساله که از ۲۱سالگی متوجه توده ای در سینه سمت چپم شدم و به سونوگرافی رفتم که جواب به شرح زیر است: در بررسی پستان ها با پروب mhz11 خطی: نسج نرمال فیبروگلاندولار متناسب با سن در پستانها دیده شد. در ساعت ۱۲پستان چپ توده سولید هیپواکو به ابعاد ۱۲٫۶ ۳۵٫۲ mm حاوی کانونهای کیستیک و کلسیفیه متعدد دیده شد. یافته ها در درجه اول مربوط به توده های خوش خیم پستانی مانند فیبروادنوم یا پاپیلوم میباشد با اینحال با توجه به شکل آتیپیک آن بیوبسی اکسیزنال وبررسی پاتولوزی نیز توصیه میشود. در ساعت ۶پستان راست نیز توده سولید هیپواکو هتروزن به ابعاد ۵٫۷ ۱۹٫۶ mm دیده شد. در حد دقت سونوگرافی در نواحی آگزیلاری دو طرف لنفادنوپاتی پاتولوزیک دیده نشد. دیگه دکتر نرفتم و۲ساله که ازدواج کردم ومیخوام بچه دار شم ونمیدونم چکار کنم .خواستم بدونم که بعد درمان میتونم بچه دار شم؟ درمانش چقدر طول میکشه؟ من ساکن همدانم آیا دکتر متخصص در همدان میشناسید که به من معرفی کنید؟ اگر بخوام شما دکتر معالجم باشید کجا و چه وقتایی میتونم مراجعه کنم؟ با تشکر

  9. سلام خسته نباشید مادر من ۴۷ساله است به پزشک مراجعه کرد بعداز انجام ماموگرافی وجود چند توده مشخص شد و بعد انجام سونوگرافی تشخیص دکتر به صورت زیر است بافت غالب سینه fibroglandular شدیدا متراکم است.در ساعت ۸٫۵ پستان چپ در midzone نسبت به nipple کیست ساده به ابعاد ۵٫۷و در ساعت ۱۰پستان راست در midzone نسبت به nipple کیست دیگری به قطرmm 5دیده میشود.در ساعت ۹پستان راست در farzone نسبت به nipple چند کیست مشهودند که بزرگترین انها ابعاد ۲٫۵تا ۳٫۵دارد. اتساع مجاری شیری در ساب ﺁرﺋولار راست مشهود است.در داخل یک دیلانه در ساعت ۴ پستان راست در محاذات لبه آرﺋول ضایعه هیپراکو به ابعاد ۶٫۵تا۳٫۵ mm دیده میشود.﴿ R/O پاپیلوم﴾قطر این داکت در دیلاته ترین ناحیه به ۵٫۵mmمیرسد.بررسی ترشحات سیتولوژیک ترشحات پستان راست توصیه میشود. نمونه از ترشح سینه راست گرفته شده است .چند ماهی هورمون های بدن کاملا بهم ریخته بود تنظیم قاعدگی بهم ریخته بود دکتر مصرف قرص پروژسترون وآزیترودر و ایویژل ۴۰۰ نسخه کردند لطفا ما رو راهنمایی کنید مادرم بسیار نگران است آیا ارتباطی با سرطان سینه دارد ˁ

  10. پاسخ دکتر زهرا نیک‌پوری: با سلام به شما دوست عزیز؛ با توجه به این گزارش ماموگرافی، باید نمونه‌برداری برای پاتولوژی انجام شود.

  11. سلام خسته نباشید. خانمی هستم ۲۶ساله که از ۲۱سالگی متوجه توده ای در سینه سمت چپم شدم و به سونوگرافی رفتم که جواب به شرح زیر است: در بررسی پستان ها با پروب mhz11 خطی: نسج نرمال فیبروگلاندولار متناسب با سن در پستانها دیده شد. در ساعت ۱۲پستان چپ توده سولید هیپواکو به ابعاد ۱۲٫۶ ۳۵٫۲ mm حاوی کانونهای کیستیک و کلسیفیه متعدد دیده شد. یافته ها در درجه اول مربوط به توده های خوش خیم پستانی مانند فیبروادنوم یا پاپیلوم میباشد با اینحال با توجه به شکل آتیپیک آن بیوبسی اکسیزنال وبررسی پاتولوزی نیز توصیه میشود. در ساعت ۶پستان راست نیز توده سولید هیپواکو هتروزن به ابعاد ۵٫۷ ۱۹٫۶ mm دیده شد. در حد دقت سونوگرافی در نواحی آگزیلاری دو طرف لنفادنوپاتی پاتولوزیک دیده نشد. دیگه دکتر نرفتم و۲ساله که ازدواج کردم ومیخوام بچه دار شم ونمیدونم چکار کنم .خواستم بدونم که بعد درمان میتونم بچه دار شم؟ درمانش چقدر طول میکشه؟ من ساکن همدانم آیا دکتر متخصص در همدان میشناسید که به من معرفی کنید؟ اگر بخوام شما دکتر معالجم باشید کجا و چه وقتایی میتونم مراجعه کنم؟ با تش

  12. با سلام و خسته نباشید. خانمی هسم ۳۰ ساله یک ماهی است که متوجه توده ای در سینه چپم شدم و به سونوگرافی رفتم یکماه پیش .که جواب آن به این شکل بوده: سونوگرافی پستان دو طرفه با پروب ۵و۷٫۵ و ۴٫۴Tو ۱۰٫
    تراکم بافت فیبروگلندولار و تغییرات فیبروکیستیک مطرح است. نامنظمی در ساختمان پارانشیم پستان دیده نمی شود. دو ضایعه کیستیک مجاور هم با دیامتر ۱۵*۱۲ و ۱۷*۱۰ میلی متر در قسمت فوقانی میانی پستان چپ مشاهده میشود. در نواحی اگزیلاری و اینترنال مامری ضایعه ای دیده نشد.
    این جواب را به جراح عمومی نشان دادم و تشخیص عمل دادند با معاینه گفتند که بزرگتر از زمان سونوگرافی که یکماه پیش بود شده . آیا واقعا عمل نیاز دارد؟ ممکن است بدخیم باشد؟ احتمال اینکه این غده شیری باشد نیست؟( با توجه به اینکه من باردار بودم و نوزاد ۱ روزه ای داشتم که از بین رفت و نتوانستم شیر دهم حدود ۴ ماه پیش). لطفا مرا راهنمایی کنید من کاملا گیج شده ام و روحیه ام را از دست دادمو نمی دانم چه کنم. با تشکر

  13. ضمنا من هیچ دردی ندارم و این بیشتر نگرانم کرده چون شنیده ام توده خوش خیم با درد همراه است.

  14. سلام خانمی هسنم ۴۸ ساله در سینه ام چندین توده مشاهده شد بعد از انجام ماموگرافی وسونوگرافی و انجام ازمایش روی ترشح سینه ام دکنر مصرف قرص ویتامین E رو نسخه کردند در ماموگرافی تودههایی با نسج نرم دیده شد. در سونوگرافی گفته شد هیپواکوژنیسیته پری داکنال به نفع تغییرات فیبروکیستیک در پستانها مشهود است در سینه های چپ وراست چندین کیست با ابعاد متفاوت وجود دارد و در اتساع مجاری شیری در ساب ارئولار راست مشهود است.در داخل یک دیلاته در ساعت ۴ پستان راست در محاذات لبه ارئول ضایعه هیپراکو به ابعاد ۳٫۵ تا۵٫۶ دیده میشود.در ازمایش سیتولوژیک در پس زمینه از مواد امورف وجود دارد نسبتی از سلول های قرمز خونی و شماری از ماکروفاژهای کف ا لود وتعدادی سلول های التهابی به علاوه چند سلول های اپیتلیال داکتال فاسد شده با مورفولوژی نرمال است. در﴿ام ار ای﴾ با وبدون تزریق گفته شد بافت فیبرو گلاندولار در هر دو سینه متراکم و فشرده است .وجود دارد چند کیست در هر دو سینه . یک علامت بلند وتغییر جسمی در بافتها به ابعاد ۷*۷ سینه سمت راست دیده میشودکه این تغییر جسمی بی خطر وخوش خیم است و نمایان شده که فیبرو ادنوم است. که حاکی از نغییرات هورمونی است و نشانه های خطرناک وبدخیم در ازمایش دیده نشده است پزشک مصرف یک ماه قرص ویتامین ای را سفارش کردند گفتند باید نمونه برداری شودو ترشحات در سینه راست چندین سال وجود داشته و سیکل قاعدگی بهم ریخته است لطفا مرا راهنمایی کنید ایا امکان سرطان سینه وجود دارد؟

  15. باسلام و خسته نباشید و تشکر فراوان به خاطر سایت بسیار خوبتون
    دختری بیست و هفت ساله هستم متاهل که بعد از کمی احساس درد و چکاب به پزشک مراجعه کردم و جواب سونوگرافی به شرح زیر بود:
    تغییرات fibrocystic در هر دو پستان خصوصا نواحیUOQ آنها به صورتcyst های ظریف دیده میشود.
    در امتداد ساعت ۲ پستان چپ به فاصله (۲٫۵ cm) از حاشیه آرئول ضایعهsolid هیپواکویی به قطر (۲٫۵*۵٫۵ mm) دیده میشود که خصوصیات آن مطرح کننده ضایعه benign مانند small fibroadenoma می باشد.
    در ساعت ۱۰ پستان راست یک cyst به قطر (۶٫۳mm) دیده شد.
    در نواحی اگزیلاری دو طرف ضایعه ای مشاهده نگردید.
    لطفا مرا راهنمایی فرمایید که آیا مشکل خطرناکی وجود دارد یا هل شدنی است و بین این کیست ها و توده های بدخیم چه تفاوتی هست؟
    باتشکر

  16. سلام ممنون میشم اگه جواب من و بدید حدود ۱ سال در پستان سمت چپم احساس درد داشتم و البته هنوز ه دارم به پزشک که مراجعه کردم فرستادم سونو نتیجه سونو نودل در پستان بود که خیلی کوچیک بود الان ۲ ماه گذشته حس میکنم رشد کرده حالامی خواستم بدونم این خطرناک هست یا نه ،باید برداشته شه یا ک نه اصلا نودل چی هست؟

  17. پاسخ دکتر زهرا نیک‌پوری: با سلام به شما دوست عزیز، اطلاعاتی را که در سوال ذکر کردید خیلی ناقص است.
    این ندول چند میلی‌متری است؟ در کدام قسمت پستان گزارش شده؟ سن شما چقدر است؟ آیا سابقه خانوادگی بیماریهای پستان دارید یا خیر؟ و…

  18. سلام من ۲۶ سالمه سابقه خانوادگی ندارم ۱۹ فروردین به ابعاد ۲در ۵/۴ بوددیروز رفتم سونو یعنی ۱۹ خرداد شده
    ۴*۸ میلی متر یعنی ۲ برابر شده (برست چپ موقعیت ساعت ۳-۲ )لطفا بگین این خطرناکه؟اگه درش نیارم چی میشه ؟ بعد نمی دونم به این پزشک اطمینان کنم یا که نه سول دیگه بخوام ازدواج کنم مشکلی یش نمی اد؟
    بعد یه سوال دیگه اینکه در اوردنش سرپایی ؟ درد هم داره اخه من به هیچ کس از خانوادم نگفتم نم خوام هم گم لطفا جوابمو بدین سپاسگذارم

  19. سلام من ۲۶ سالمه سابقه خانوادگی ندارم ۱۹ فروردین به ابعاد ۲در ۵/۴ بوددیروز رفتم سونو یعنی ۱۹ خرداد شده
    ۴*۸ میلی متر یعنی ۲ برابر شده (برست چپ موقعیت ساعت ۳-۲ )لطفا بگین این خطرناکه؟اگه درش نیارم چی میشه ؟ بعد نمی دونم به این پزشک اطمینان کنم یا که نه سول دیگه بخوام ازدواج کنم مشکلی یش نمی اد؟
    بعد یه سوال دیگه اینکه در اوردنش سرپایی ؟ درد هم داره اخه من به هیچ کس از خانوادم نگفتم نم خوام هم گم لطفا جوابمو بدین سپاسگذارم

  20. با سلام. ۴۹ سالمه و ۲تا از خواهرام دارای غده خوش خیم بودند که درمان شد با موفقیت. جواب سونوی من به شرح زیر هست:
    در بررسی انجام شده اکوژنیسته بافت فیبروگلاندونر هر دو پستان افزایش یافته است که به همراه آن نواحی هیپواکوییک توبولار خصوصا در نواحی فوقانی و خارجی هر دو پستان مشاهده میگردد.
    تصویر یک کیست با جدار نازک و یک سپتای ظریف به دیامتر ۵*۳٫۵ mm در ساعت ۹ پستان راست به فاصله ۸cm از نیپل دیده شد. یک داکت دیلاته به دیامتر عرضی ۳mm در ساعت ۳ پستان چپ با محتویت anecho دیده شد.
    تعدادی لنف نود با نمای reactive در اگزیلاری چپ مشاهده شد.
    لطفا منو راهنمایی کنید. با تشکر

  21. لطفا جواب منو بدهید خیلی نگران هستم ۲ماه به سوال من جواب نداده اید

  22. پاسخ دکتر نیک‌پوری: با سلام به شما دوست عزیز، سونوگرافی که ارسال کردید جای نگرانی ندارد ولی با توجه به سن، شما باید یک ماموگرافی حتماً انجام دهید.