پزشکان گیل

ماهنامه جامعه پزشکی گیلان

خارش هم از علایم بیماری‌های مدیاستن است

بدست • 21 می 2013 • دسته: جراحی٬ جراحی قفسه‌ سینه٬ خون و سرطان‌شناسی (انكولوژی)٬ داخلی٬ کلینیک

دکتر منوچهر آقاجان‌زاده

مقدمه
لنفوم یکی از تومور‌های شایع مدیاستن قدامی است که متاسفانه جوانان را درگیر می‌کند. این بیماری تظاهرات مختلفی دارد که شامل ۳ مورد زیر است:
۱٫    آدنوپاتی فوق ترقوه (در بیشتر موارد)
۲٫    درگیر ‌شدن و بزرگی مدیاستن
۳٫    همراه بودن با خستگی، خارش عمومی، کاهش وزن و تب و تعریق شبانه (در یک‌سوم موارد و بیشتر در لنفوم نوع B و تهاجمی).
در دو شرح حال زیر خارش نخستین علامت این بیماری‌ مدیاستن است.

شرح حال اول
پسر ۲۴ ساله‌ای با شکایت خارش عمومی بدن از ۱۸ ماه پیش مراجعه می‌کند. هیچ شکایت دیگری ندارد و در معاینه فقط خراش محل خارش بر اندام‌ها و تنه دیده می‌شود. سابقه‌ی هیچ بیماری دیگری را نمی‌دهد. تحصیل‌کرده و باهوش است و در این مدت به تخصص‌های مختلف مراجعه کرده است. در نهایت همکاری ایشان را به کلینیک آلرژی ارجاع داده که موفقیت‌آمیز نبوده است. همچنین با تشخیص خودآزاری به روانپزشک معرفی شده است. به‌تدریج سرفه‌های خشک و تنگی نفس هم به علایم اضافه می‌شود. پس از ۱۸ ماه رادیوگرافی قفسه‌ی سینه انجام می‌شود و با کمال تاسف یک توده‌ی بزرگ در مدیاستن قدامی وجود دارد. در سی‌تی اسکن قفسه‌ی سینه توده‌ی بسیار بزرگی با تهاجم به نسوج مدیاستن مشاهده می‌شود (تصویر ۱). بیوپسی می‌شود و در بررسی پاتولوزی لنفوم هوچکین گزارش می‌شود. بیمار تحت درمان انکولوژی قرار می‌گیرد.

توده‌ی بزرگ مدیاستن قدامی در سی‌تی‌اسکن

شرح حال دوم
دختر ۲۰ ساله‌ای با خارش و تعریق شبانه از ۶ ماه پیش مراجعه میکند. تمام درمان‌های ضدخارش قبلی ناموفق بوده است. به‌تدریج تب شبانه و سرفه هم شروع می‌شود. در رادیوگرافی قفسه‌ی سینه متاسفانه یک توده‌ی بزرگ در مدیاستن قدامی وجود دارد. در سی‌تی اسکن قفسه‌ی سینه توده‌ی بسیار بزرگی با تهاجم به نسوج مدیاستن دیده می‌شود (تصویر ۲). پس از بیوپسی و بررسی پاتولوژی، لنفوم گزارش می‌شود و بیمار تحت درمان انکولوژی قرار می‌گیرد.

توده‌ی بزرگ لوبوله‌ی مدیاستن قدامی در سی‌تی‌اسکن

دکتر منوچهر آقاجان‌زاده
فوق تخصص جراحی قفسه‌ی سینه
استاد گروه جراحی دانشگاه علوم پزشگی گیلان
نشانی: رشت، گلسار، ابتدای بلوار نماز، ساختمان جاوید، تلفن:۷۲۲۳۶۱۵

 Email: maghajanzadeh2003@yahoo.com

برچسب‌ها: ٬

دیدگاه خود را بیان کنید.